המרכז לאקטואריה משפטית בניהולו של ד"ר תמיר לוי, Ph.D., מתמחה בכתיבת חוות דעת לעניין חיובי ריבית על פי צו הרשויות המקומיות (ריבית והפרשי הצמדה על תשלומי חובה) (קביעת שיעור ריבית צמודה), תשע"ד-2014. לייעוץ חינם - צלצל - 03-5472447 - שלוחה 3
שיעור הריבית שרשאית רשות מקומית לגבות בגין חובות שלא שולמו, כמו גם אופן החישוב, נקבע בצו הרשויות המקומיות (ריבית והפרשי הצמדה על תשלומי חובה) (קביעת שיעור ריבית צמודה), תשע"ד-2014.
לעיתים סבור גוף כלכלי כי הוא חוייב בריבית גבוהה מידי, ביחס לאמור בצו הרשויות המקומיות. במקרה זה ניתן לבחון האם החיוב תואם להוראות צו הרשויות המקומיות, כמו גם מהו סכם הגבוה העודף.
זקוק לחוות דעת מימונית לעניין חיובי ריבית על פי צו הרשויות המקומיות (ריבית והפרשי הצמדה על תשלומי חובה) (קביעת שיעור ריבית צמודה), תשע"ד-2014? - צור עם ד"ר תמיר לוי קשר, לקבלת ייעוץ חינם!
המרכז לאקטואריה משפטית, בניהולו של ד"ר תמיר לוי, מספק הערכות שווי חברה באיכות הגבוהה ביותר, המבוססות על נתונים ותחזיות אמינות.
חוות הדעת ניתנת בתוך יום עסקים אחד, כך שתוכלו לקבל את המידע הדרוש לכם במהירות ובקלות.
לייעוץ אישי מד"ר תמיר לוי חינם
ולקבלת חוות דעת הערכת שווי חברה בתוךיום אחד מלאו את הטופס, או צלצלו - 03-5472447 - שלוחה 3
הצטרפו לאלפי לקוחותינו המרוצים ול- 45+ לקוחות שבחרו לדרג אותנו בגוגל לעסק שלי ב-★ ★ ★ ★ ★
במאמר זה נציג את פסק הדין שניתן על ידי כבוד השופטת מיכל נד"ב, בת"צ 4457-10-22 פנט נ' מודיעין-מכבים-רעות, בית משפט המחוזי מרכז, ביום 12/07/2024.
התביעה דנה בשאלה האם עירית מודיעין-מכבים רעות מחייבת את תושביה בהתאם להוראות צו הרשויות המקומיות (ריבית והפרשי הצמדה על תשלומי חובה) (קביעת שיעור ריבית צמודה), תשע"ד-2014.
התובע הייצוגי סבר שלא. העיריה, לעומת זאת, טענה שהחיובים מבוצעים על פי הוראות הצו, והיא חדלה לחייב את תושביה שלא על פי הצו זה מכבר.
לצורך בחינת המחלוקת מונה ד"ר תמיר לוי כמומחה מטעם בית המשפט. לאחר בחינתו - מצא ד"ר לוי כי אכן העיריה מחייבת את תושביה בחיובי ריבית בהאם להוראות צו הרשויות המקומיות (ריבית והפרשי הצמדה על תשלומי חובה) (קביעת שיעור ריבית צמודה), תשע"ד-2014.
להלן עיקרי פסק הדין:
"
לפניי הודעה על חדילה מגבייה, בהתאם להוראות סעיף 9 בחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו- 2006 (להלן: " חוק תובענות ייצוגיות").
רקע, תמצית בקשת האישור
- ביום 3.10.2022 הגיש המבקש, מר אשר פנט, בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד המשיבה, עיריית מודיעין מכבים רעות, בטענה לגבייה שלא כדין של "ריבית דריבית" על בסיס צבירה שנתי וחודשי.
- כך, כאשר נצברת לנישום יתרת חובה ברישומי המשיבה עד לסופה של שנת מס מסוימת, זו מעבירה את סכום החוב הכולל (סכום החוב בתוספת ריבית והצמדה) אל שנת המס הבאה. עם העברת יתרת החובה אל שנת המס העוקבת, המשיבה מכנה את אותה יתרת חובה כ"יתרת פתיחה". משמעות המינוח "יתרת פתיחה" ברישומי המשיבה היא כי הסכום הכולל משנת המס הקודמת הועבר במלואו (כולל ריבית) ומוגדר מעתה "קרן החוב".
בשנת המס שלאחריה, לאחר שיתרת החובה הכוללת בצירוף הריבית שנצברה בשנת המס הקודמת הוגדרו כ"קרן החוב", המשיבה מחייבת את יתרת החובה במלואה בתוספת ריבית שנתית נוספת. כך, המשיבה גובה ריבית שנתית על הריבית השנתית שחויבה בשנה הקודמת.
...
השתלשלות ההליך
- ביום 26.12.2022 הגיש המבקש את תגובתו להודעת החדילה.
לטענתו, משהתברר כי הודעת החדילה הקודמת בעניין ברקאי לא יושמה כדבעי, יש לעיין בדקדוק בהודעת החדילה בהליך זה. במסגרת הודעת החדילה, היה על המשיבה להציג את הנתונים הבאים: מהו הסכום שמוגדר על ידי המשיבה כ"יתרות חובה" שצברו ריבית דריבית באופן שגוי; מהו התחשיב שערכה המשיבה על מנת להגיע לאותו הסכום; מהו בסיס הנתונים הגולמי שעמד לעיני המשיבה על מנת להגיע לסכום זה.
עוד טען המבקש כי על מנת שיוכל להעריך האם הודעת החדילה הוגשה כדין, מבוקש כי בית המשפט יורה כדלקמן:
- על המשיבה לגלות בתצהיר ערוך כדין את הסכום המדויק שאותו היא עתידה למחוק מספריה ואת הסכום המדויק שנגבה בשנים 2022-2020;
- על המשיבה להעביר למבקש מאזן כספי ריאלי לשנים 2022-2010 על מנת לאפשר למבקש לבחון את היווצרות יתרות החובה וההצטברות שלהן;
- על המשיבה לאפשר עיון מלא בבקשת האישור הקודמת.
- ביום 26.1.2023 הגישה המשיבה את תגובתה לבקשת המבקש.
...
הצדדים התבקשו להגיע להסכמות על מומחה מוסכם שיבחן שהמוצהר בהודעת החדילה אכן בוצע בפועל.
- ביום 23.7.2023 מיניתי את ד"ר לוי תמיר כמומחה, לצורך בדיקת הסכומים נושא החדילה.
- ביום 15.4.2024 הוגשה חוות דעת המומחה, וממצאיו הם כדלקמן:
- המוצהר בהודעת החדילה מיום 23.10.2022 בוצע בפועל.
- החל מחודש 10/2022 מחושבים החיובים בגין כל תשלומי החובה שלא שולמו במועדם ללא ריבית דריבית.
- החדילה חלה גם על חובות עבר, והם אינם מושבים עוד בשיטת חישוב של ריבית דריבית.
- המומחה לא הצליח לקבל נתונים שיאפשרו לו לדעת מה היקף חיוב ריבית דריבית בשנתיים שקדמו למועד החדילה (09/2022-10/2020).
- סך החיובים העודפים שבהם חויבו תושבי המשיבה בגין ריבית דריבית, בשנים 2022-2013 הסתכם בסך של 326,066.50 ₪. מתוך סכום זה, זוכו התושבים בחשבונות בסך של 97,426.31 ₪.
- ביום 30.4.2024 הגיש המבקש בקשה למשלוח שאלות הבהרה למומחה.
המשיבה הודיעה ביום 8.5.2024 כי אינה מתנגדת לחלק משאלות ההבהרה המבוקשות, התנגדה לחלק, וחלק השאירה לשיקול דעת בית המשפט.
נוכח הסכמת המשיבה, הוריתי למומחה להשיב על חלק משאלות ההבהרה המבוקשות.
- ביום 10.5.2024 הגיש המומחה חוות דעת משלימה מטעמו, בעניין היקף חיוב ריבית דריבית בשנתיים שקדמו למועד החדילה.
המומחה ציין כי התקבל קובץ מחברת ONE CITY הכולל את היקף הגבייה בתקופה שבין 31.12.2022-1.1.2021. על פי הקובץ שהועבר, סך החיובים בגין ריבית דריבית בכל החשבונות שהפיקה החברה עומד על 21,285.80 ₪.
- ביום 22.5.2024 השיב המומחה ד"ר תמיר לוי, אקטואר, לשאלות ההבהרה כדלקמן:
- בכל הקשור לצבירת ריבית דריבית בחיובי העירייה – לרבות חיובי שנת 2011 – המומחה בדק את החיובים ומצא ששיטת החיוב אינה כוללת יותר חיובי ריבית דריבית. הריבית נמחקה מרישומי המשיבה.
- במסגרת חוות הדעת המשלימה שערך המומחה ד"ר תמיר לוי הבהירו נציגי חברת ONE CITY כי החיובים זוכו באופן מלא. אין מועד מדויק שבו בוצע הזיכוי.
- ביום 25.6.2024 הודיע המבקש כי קיבל את הבהרות המומחה ביחס להיקף הגביה בתקופת התביעה, וכן את הבהרות המומחה ביחס למחיקה של חובות עבר.
על כן, המבקש מקבל את הודעת החדילה של המשיבה, לאחר הבהרות המומחה, ותוך הסתייגות אחת – המבקש סבור שאין מקום להבחנת המומחה בין חובות שנצברו לפני שנת 2013 ובין חובות שנצטברו עד שנת 2013.
מבוקש כי בית המשפט יורה על מחיקת חובות העבר בנוגע לגבייה נושא בקשת האישור, החל משנת 2005 ועד למועד החדילה (בהתאם לקביעת המומחה שבשנת 2005 גבתה המשיבה ריבית דריבית).
- המשיבה הבהירה ביום 4.7.2024 כי היא מחקה את כל חובות העבר בגין ריבית דריבית, ללא אבחנה בין שנת 2013 לבין שנת 2005 או כל שנה אחרת.
המשיבה הבהירה זאת כבר בקדם המשפט שנערך ביום 3.7.2023, וגם בבדיקה נוספת שערכה מול נציגי חברת ONE CITY אושר כי נמחקו כל חובות העבר בגין ריבית דריבית בסמוך למועד הודעת החדילה.
דיון - חדילה
- עסקינן בבקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד רשות, לפי פרט 11 בתוספת השנייה בחוק תובענות ייצוגיות. על כן, חל בענייננו סעיף 9(ג) בחוק תובענות ייצוגיות הקובע:
"(א) הוגשה בקשה לאישור בתביעה כמפורט בפרט 11 בתוספת השניה (בחוק זה - תביעת השבה נגד רשות), לא ידון בה בית המשפט אלא לאחר שחלפה תקופה של 90 ימים מהמועד שבו הוגשה הבקשה לאישור ובית המשפט רשאי להאריך תקופה זו מטעמים שיירשמו (בסעיף זה – המועד הקובע).
(ב) בית המשפט לא יאשר תובענה ייצוגית בתביעת השבה נגד רשות, אם הרשות הודיעה כי תחדל מהגביה שבשלה הוגשה הבקשה לאישור והוכח לבית המשפט כי היא חדלה מהגביה כאמור לכל המאוחר במועד הקובע.
(ג) ...".
- בהתאם להוראות סעיף 9(א) בחוק תובענות ייצוגיות, "המועד הקובע" חל 90 יום לאחר המועד בו הוגשה בקשת האישור.
בקשת האישור הוגשה כאמור ביום 3.10.2022. המשיבה חדלה מהגבייה שלא כדין ביום 26.12.2022, היינו בטרם חלף "המועד הקובע". על כן, הודעת החדילה ניתנה בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות.
לאור הבדיקה שערך המומחה, ההבהרות שהגיש וההבהרות שהוגשו מטעם המשיבה – שפורטו לעיל בהרחבה – שוכנעתי כי החדילה אכן בוצעה כדין.
- משמתקיים בענייננו האמור בסעיף 9(ב) בחוק תובענות ייצוגיות – בקשת האישור נדחית בזאת.
"
זקוק לחוות דעת מימונית לעניין חיובי ריבית על פי צו הרשויות המקומיות (ריבית והפרשי הצמדה על תשלומי חובה) (קביעת שיעור ריבית צמודה), תשע"ד-2014? - לקבלת ייעוץ חינם צור קשר עם ד"ר תמיר לוי, Ph.D - בטלפון 03-5472447 - שלוחה 3!